Una larga caminata en Bolivia entre fogatas y barricadas
Postales del golpe en Bolivia. LA NACIÓN.

Crónica periodística

Audio RevistaOrsai.com Una larga caminata en Bolivia entre fogatas y barricadas

Guillermo Movia es un lector histórico de Orsai y además un amigo de la casa, que desde hace casi un año vive en Bolivia. Hace unos días atravesó a pie un camino plagado de barricadas para llegar al aeropuerto de El Alto. En esta nota nos describe el clima y el paisaje de un país en alerta, atravesado por la crisis política.

Al día siguiente de que el jefe del ejército boliviano le sugiriera la renuncia a Evo Morales, armé la valija pendiente de la situación en El Alto, la ciudad pegada a La Paz donde está el aeropuerto.   Soy argentino, desde enero vivo en Bolivia y tenía que viajar a Panamá por trabajo. Pero en El Alto, al parecer, la policía había sido desbordada y se refugiaba donde podía. Los diferentes destacamentos habían sido tomados y algunas personas comentaban que habían saqueado todas las armas.

Arreglé con un taxi para que pasara a buscarme a las 17. Eso era exactamente nueve horas antes del vuelo, pero prefería ir mientras hubiera luz. También decían que la aerolínea había cancelado el vuelo la noche anterior. Llamé a Avianca, pero sabían poco y nada. Cinco menos cuarto tocaron el timbre: «Baje rápido que habrá conflictos», me apuraron desde el portero eléctrico.

Cerré la puerta cuidándome de que trabara bien. Desde que la policía se había amotinado, el grupo de chat del edificio insistía en que nos aseguráramos de que la puerta no quedara abierta.

Cuando bajé a la calle, el taxista hablaba por radio procurando obtener alguna información sobre cómo estaba el camino, pero nadie estaba subiendo al aeropuerto así que se sabía poco. La ciudad estaba semivacía.

La ruta hacía El Alto es un camino de muchas curvas y en pendientes muy pronunciadas, donde los autos apenas si pueden ir en primera. A veces parece que van a quedarse ahí. Las pocas personas que había en la calle nos miraba pasar, extrañadas.

—Da un poco de miedo como nos miran, ¿no? —me dijo el taxista—. Y todavía tengo que bajar.

Llegamos hasta la entrada a El Alto y una barricada nos detuvo. Otros autos estaban en la misma situación.

—Ya vuelvo, jefe —avisó el chofer. Y se bajó a hablar con los que estaban bloqueando el camino.

Al rato volvió.

—No puedo seguir avanzando —me informó—. Pero hay otras personas que van al aeropuerto. Puede cruzar e ir con ellas caminando, o tal vez encuentre algún taxi más adelante… O quizás, si tiene suerte, una moto.

Pagué y me acerqué hasta la barricada. Dos chicas con enormes valijas iban a ir al aeropuerto caminando. No sabía si sumarme o no. El taxi ya se había ido, así que decidí acompañarlas. El padre de una de ellas, que las había llevado en auto, las iba a esperar un rato por si regresaban. Teníamos que caminar aproximadamente cuatro kilómetros desde ahí. Tiempo tenía de sobra. Nos recomendaron ir por una callecita hasta la Avenida del Policía. De ahí, directo al aeropuerto.

En cada esquina una estructura formada por alambres, cajones y piedras evitaba que los autos circularan y nos obligaba a tener que agacharnos para continuar. Nuestros pasos eran acompañados por miradas de incredulidad de las personas que dejábamos atrás, consejos de que cambiáramos de opinión y volviéramos, y en algunos casos también buenos deseos para el futuro.

Cada tanto se escuchaba algún grito de alerta, y alguien al costado del camino señalaba a lo lejos: vienen por ahí. Todas las personas que cruzábamos se movían en grupo y vigilaban un sector de la calle.

Ninguno de los tres hablaba mucho. Al rato, medio riéndose, una de la chicas me dijo:

—Vos deberías hablar, que sos extranjero, seguro vamos a tener menos problemas.

Ellas estaban más convencidas de llegar que yo, que avanzaba evaluando a cada paso qué me convenía.

—Tranquilo, sigamos… En todo caso nos refugiamos en una casa o un hotel —decían sin detenerse.

Tal vez fueran partidarias de Evo que debían fugarse por seguridad, o quizás habían comprado ese vuelo con tanta anticipación que no podían darse el lujo de perderlo. No les pregunté. Una de ellas hablaba por teléfono con el padre que seguía esperándolas en el mismo lugar donde lo habíamos dejado. Procuraba tranquilizarlo y le decía que regresara a casa, mientras yo prestaba atención a los rumores de una brigada de vecinos instalados en una esquina que aseveraban que ya estaban por llegar los vándalos.

Pasamos dos o tres barricadas sin mayores sobresaltos. Nadie detenía nuestro paso. A medida que avanzábamos había más gente alrededor de fogatas, armadas con palos y escudos hechos con chapas. Nos ayudaban a levantar el alambre de las barricadas para que pudiéramos pasar. Ya empezaba a atardecer. Estaba claro que teníamos que apurarnos si queríamos llegar al aeropuerto con luz.

—¡Ey, ustedes! ¡¿Hacía dónde están yendo?! —nos preguntaron en una gran barricada, donde había unos policías.

—Al aeropuerto —le dijimos.

—No van a llegar—contestó una mujer que, según intuí, era la que lideraba el grupo―. Más allá estará difícil. Esto es Ciudad Satélite, nosotros somos buenos, pero si siguen estarán entrando a lugares más peligrosos.

Alguien del grupo me miró y me dijo:

—Sos demasiado blanco para seguir, te van a molestar… si no te hacen algo peor.

Empecé a evaluar mis opciones. Podía seguir caminando. Salvo mi notebook, llevaba muy poco de valor. Me sentía en una de esas películas en las que extranjeros deben escapar de zonas de guerra. También podía quedarme en el hotel del aeropuerto, pero tendría que estar ahí toda la noche y después ver cómo bajar. Quizás fuera más seguro que quedarme en mi barrio, pero lo cierto es que hacia adelante se veían más barricadas, y en cada nueva barricada que cruzábamos la cosa se ponía más espesa que en la anterior.

Tampoco sabía cómo volver. Ningún taxi del centro iba subir a buscarme. Mientras pensaba qué hacer seguía caminando. Las chicas sí o sí querían llegar. En cambio yo, cada vez tenía más dudas. Había dejado de contestar los mensajes de mis hermanos y de mis amigos para no preocuparlos.

Llegamos a una nueva barricada donde había unas cien personas alrededor de una fogata de neumáticos. Sentía que habíamos caminado varios kilómetros, pero apenas habían sido unas quince cuadras. Supe que el resto del camino iba a ponerse más complicado, y entonces decidí volver.

—Me vuelvo —les dije a las chicas.

Les deseé buena suerte y allí nomás regresé sobre mis pasos.

Ya había caminado en El Alto con la oscuridad y no había sentido miedo, aunque si unas miradas persistentes. Ahora había mucha gente en la calle, tensa y expectante, que me miraba con extrañeza. Atardecía y los cuatro mil metros de altura obligaban de vez en cuando a acercarse a las fogatas o mantenerse en movimiento.

En cada esquina seguía la amenaza siempre latente de los vándalos que iban a aparecer en cualquier momento pero nunca aparecían. ¿Quiénes eran esos vándalos? No estaba claro, nadie sabía.

Cuando atravesé la barricada final de mi camino de regreso, un grupo de hombres me pidió abrir la valija y mi mochila. Uno de ellos me reconoció, porque me había visto subir un rato antes, y tranquilizó al resto.

Algunos minibuses estaban esperando pasajeros. Vi un taxi dar la vuelta en U en dirección a La Paz. Me acerqué rápido y le pregunté al taxista si me llevaba a la zona sur. Dudó, pero finalmente dijo que sí. Subí y el auto arrancó. A los pocos metros de andar, pude ver al padre de una de las chicas que todavía esperaba.

Mientras iba dejando atrás las barricadas, empecé a responder mensajes. Por la radio pasaban un comunicado del jefe de la policía de El Alto; aclaraba que en ningún momento la fuerza de seguridad le había faltado el respeto a la wiphala, la bandera que identifica a los pueblos originarios, y que los videos que circulaban de policías quitándose la bandera del uniforme que habían enardecido a la ciudad, eran falsos. Buscaban un perdón que no llegó.

En el viaje de vuelta vi aún menos personas que en el de ida. Toda la ciudad se preparaba para una batalla. En el grupo de WhatsApp del edificio llamaban a una reunión para las veinte en el área común. Se iba a comentar la situación general y se tomarían decisiones para la larga noche que nos esperaba. Avisé a todos que estaba de vuelta, sano y salvo, me comí alguna puteada por lo que había intentado hacer, y en la tranquilidad de mi departamento me enteré de que mi vuelo había sido cancelado.

Comentarios

Orsai Cerys 06:12:25 - 16/09/2020

Having check this out I thought it was rather enlightening. I appreciate you choosing the time and energy to put this content together. I remember when i again find myself personally spending too much time both reading and commenting. But so what on earth, it absolutely was still worthwhile! my page: dot grid notebook bullet journal

Orsai Bridgette 21:12:20 - 09/09/2020

You've made some decent points there. I looked online for additional information regarding the issue and discovered most individuals may go together with your opinion of this site. Feel free to visit my blog post - CarlDGuiao

Orsai Carlo 16:42:31 - 31/08/2020

Hi Dear, are you truly visiting this site on a regular basis, if so then you will without doubt get fastidious experience. Here is my website :: best web hosting sites

Orsai Arielle 21:50:09 - 30/08/2020

Hey There. I discovered your blog using msn. That is an extremely neatly written article. I'll be sure to bookmark it and return to read extra of your helpful info. Thank you for the post. I will certainly return. Feel free to surf to my blog ... black mass

Orsai Adrienne 10:51:06 - 28/08/2020

It's hard to find well-informed people for this topic, but you sound like you know what you're talking about! Thanks My blog post: black mass

Orsai Harris 17:42:11 - 25/08/2020

Hey there! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be ok. I'm undoubtedly enjoying your blog and look forward to new updates. 3aN8IMa cheap flights

Orsai Cheri 11:35:01 - 24/08/2020

Please let me know if you're looking for a article writer for your blog. You have some really great articles and I feel I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd love to write some articles for your blog in exchange for a link back to mine. Please blast me an e-mail if interested. Kudos! cheap flights 2CSYEon

Orsai Florida 06:59:25 - 22/08/2020

Write more, thats all I have to express. Literally, it seems just like you relied on the recording to create your point. You obviously really know what youre speaking about, why get rid of your intelligence on just posting videos to your weblog when you may be giving us something enlightening to learn? Feel free to surf to my web blog ... wallet with notebook and pen

Orsai katekowalsky 05:15:43 - 11/08/2020

There is certainly a great deal to know about this topic. I love all of the points you made. https://www.facebook.com/KateKowalskyWebMarketing/posts/2014670328559991

Orsai Carissa 08:15:55 - 08/08/2020

Spot on with this write-up, I actually think this website needs a lot more attention. I'll probably be returning to see more, thanks for the information! Also visit my homepage content hosting

Orsai Elke 16:46:01 - 06/08/2020

For most recent information you have to pay a quick visit web hosting service and on the web I found this website as a most excellent web page for most up-to-date updates.

Orsai Ophelia 16:37:28 - 05/08/2020

Excellent blog you've got here.. It's difficult to find quality writing like yours nowadays. I truly appreciate people like you! Take care!! Here is my blog post: webhosting

Orsai Luigi 04:24:59 - 31/07/2020

It's appropriate time to make a few plans for the long run and it's time to be happy. I've learn this publish and if I may just I desire to suggest you some fascinating issues or tips. Perhaps you can write subsequent articles regarding this article. I want to read more things approximately it! Feel free to visit my homepage; cheapest airline tickets

Orsai Anglea 13:39:23 - 30/07/2020

Hello to every , since I am actually eager of reading this weblog's post to be updated daily. It consists of good data. adreamoftrains best hosting content hosting

Orsai Kristin 10:27:16 - 28/07/2020

I wish to to be grateful for this great read!! I absolutely loved every little bit of it. I have got you bookmarked to think about new stuff you post Here is my web page ... AlbinaSBesco

Orsai Roxanna 10:15:04 - 27/07/2020

What i do not realize is in fact how you are now not really a lot more smartly-favored than you might be now. You're very intelligent. You already know therefore considerably relating to this topic, produced me in my view imagine it from a lot of various angles. Its like men and women are not involved until it is one thing to do with Girl gaga! Your own stuffs nice. All the time deal cheap flights with jet2 offers 2020 it up!

Orsai Debra 00:33:27 - 27/07/2020

This is very attention-grabbing, You are an excessively professional blogger. I've joined your rss feed and sit up for seeking more of your excellent post. Additionally, I've shared your website hosting in my social networks

Orsai Ngan 20:23:28 - 25/07/2020

Hi there! I just wanted to ask if you ever have any problems with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing many months of hard work due to no back up. Do you have any methods to stop hackers? Also visit my site - best website hosting

Orsai Ezra 11:31:51 - 25/07/2020

Hmm is anyone else encountering problems with the pictures on this blog loading? I'm trying to figure out if its a problem on my end or if it's the blog. Any suggestions would be greatly appreciated. my web-site :: JanisXCromie

Orsai Sabine 04:25:47 - 25/07/2020

I don't even know how I ended up here, but I thought this post was good. I don't know who you are but certainly you're going to a famous blogger if you are not already ;) Cheers! Feel free to visit my blog post web hosting companies

Orsai Emilie 07:42:36 - 23/07/2020

This is the perfect blog for everyone who hopes to find out about this topic. You know a whole lot its almost hard to argue with you (not that I personally would want to…HaHa). You definitely put a new spin on a subject which has been written about for ages. Great stuff, just great! Here is my blog post - fabric travelers notebook

Orsai Shavonne 02:22:57 - 23/07/2020

With havin so much content and articles do you ever run into any issues of plagorism or copyright violation? My website host has a lot of exclusive content I've either written myself or outsourced but it looks like a lot of it is popping it up all over the internet without my agreement. Do you know any solutions to help prevent content from being ripped off? I'd truly appreciate it.

Orsai Melvin 20:19:56 - 21/07/2020

Its like you read my mind! You appear to understand so much approximately this, like you wrote the guide in it or something. I feel that you just can do with a few p.c. to power the message home a bit, however other than that, this is wonderful blog. A great read. I'll definitely be back. Check out my web page :: website hosting companies

Orsai cbd capsules 12:20:38 - 18/07/2020

I am the proprietor of JustCBD brand (justcbdstore.com) and I am currently trying to expand my wholesale side of business. I am hoping someone at targetdomain share some guidance :) I considered that the most suitable way to accomplish this would be to connect to vape companies and cbd retailers. I was hoping if anybody could recommend a trusted web-site where I can get Vape Shop Sales Leads I am already reviewing creativebeartech.com, theeliquidboutique.co.uk and wowitloveithaveit.com. Unsure which one would be the most ideal solution and would appreciate any assistance on this. Or would it be easier for me to scrape my own leads? Ideas? http://thetoolmovie.com/treat-pms-the-natural-way-exploring-the-effectiveness-of-cbd/

Orsai Barbara 05:48:25 - 18/07/2020

Hi my family member! I want to say that this article is amazing, great written and include almost all vital infos. I'd like to peer more posts like this . Also visit my website best hosting

Orsai Josette 05:01:53 - 18/07/2020

Good article. I'm experiencing some of these issues as well.. my homepage; web hosting companies

Orsai Christal 07:54:40 - 05/07/2020

Excellent information. Lucky me I ran across your blog site accidentally (stumbleupon). I actually have bookmarked it for later! My blog - Coin Purse Insert

Orsai Ike Lucus 22:03:14 - 04/07/2020

I simply want to tell you that I'm very new to blogging and site-building and honestly loved your web blog. Almost certainly I’m planning to bookmark your website . You surely come with wonderful stories. Regards for sharing with us your website. www.withapackofpizzaz.com

Orsai Ryan 18:28:11 - 27/06/2020

Amazing! Its really awesome post, I have got much clear idea on the topic of from this post. Also visit my web blog :: cbd oil that works 2020

Orsai Felica 07:18:34 - 27/06/2020

What's Going down i'm new to this, I stumbled upon this I've found It absolutely helpful and it has aided me out loads. I am hoping to give a contribution & assist different users like its helped me. Great job. Feel free to visit my web-site: cbd oil that works 2020

Orsai Jacqueline 03:40:28 - 27/06/2020

Hey are using Wordpress for your blog platform? I'm new to the blog world but I'm trying to get started and set up my own. Do you need any html coding expertise to make your own blog? Any help would be greatly appreciated! Here is my homepage; cbd oil, manifest-joy.com,

Orsai Margarette 14:14:47 - 26/06/2020

I just could not go away your website prior to suggesting that I actually enjoyed the standard information an individual provide to your visitors? Is going to be again steadily to check out new posts Feel free to visit my blog post cbd oil - tinyurl.com -

Orsai Gabrielle 10:36:10 - 26/06/2020

We stumbled over here coming from a different page and thought I might as well check things out. I like what I see so now i am following you. Look forward to checking out your web page again. Here is my web blog: cbd oil; https://cotkan.ru/user/LonaGerrard8004/,

Orsai Lawerence 03:09:55 - 24/06/2020

Cbd oil that works 2020 I was very pleased to discover this page. I wanted to thank you for ones time for this fantastic read!! I definitely loved every part of it and i also have you saved to fav to see new stuff in your site. best cbd oil for pain http://bit.ly/3drY6lE cbd oil that works 2020 http://bit.ly/3drY6lE

Orsai Jared 00:13:57 - 21/06/2020

Stunning quest there. What occurred after? Thanks! my blog post g here